Wu Tunan: dlouhý život s Tchaj-ťi čchüan – 2. díl

5 února, 2017
Kategorie: Ostatní

Pokračování reportáže Zeng Weiqiho s mistrem čínského kung-fu Wu Tunanem. V první části rozhovoru jsme se dočetli o tom, jak důležitá je u cvičení vytrvalost a jak velká je moc soustředěné mysli. Ve druhé části se dozvíme mimo jiné jak cvičil sám Mistr Wu Tunan, proč je Tchaj-ťi čchüan tak oblíbené u všech věkových skupin nebo jak docílíme dlouhověkosti.

Zeng:
Jaké další prvky Tchaj-ťi posilují zdraví?

Wu:
Když sledujete dobře prováděné cvičení, vidíte pomalé, vláčné, vyrovnané, zaokrouhlené a nepřetržitě plynoucí pohyby. Jsou prováděny uvolněně, bez viditelného úsilí od počátku do konce sestavy, která obvykle trvá 5–8 minut při jednoduché a 20-40 minut při delší verzi. Na konci cvičení pak můžeme obvykle zaznamenat, že cvičencova pokožka je pokryta lehkým potem, ale jeho dech je klidný a pravidelný.

Správně prováděné cvičení znamená, že cvičencova pokožka je pokryta lehkým potem, ale jeho dech je klidný a pravidelný.

Mimo tyto zjevné znaky obsahují nebo by měly pohyby obsahovat střídavé „zpevnění“ a „uvolnění“, nebo „otevření“ a „uzavření“, jak to nazývá tradiční Tchaj-ťi čchüan. Váha těla se přitom neustále přesouvá. Její větší část leží střídavě na jedné nebo na druhé noze (ohnuté v určitém úhlu), spolu s udržováním celého těla střídavě v napětí a uvolnění jak vnitřně, tak vnějškově.

Tchaj-ťi čchüanCvičení, při němž je váha těla střídavě nesena na jedné pokrčené noze nepřetržitě po dobu 20-40 minut, je pochopitelně náročné pro tělo i mysl, proto také ten pot. Udržování celého těla v uvolněném a zpevněném stavu je naopak dobrým prostředkem k uchování energie a způsobem, jak rozložit zátěž rovnoměrně na různé tělesné partie. To vše spolu s hlubokým dýcháním, přirozeně spojeným s pohyby, vytváří dostatečný přísun kyslíku do organismu. Proto se cvičenec nezadýchá.

Tento způsob cvičení přináší mnoho užitku a výhod. Podporuje kardiovaskulární činnost, zvyšuje pružnost plicní tkáně, zlepšuje trávení. Jelikož se většinou provádí pomalu a jemně, je vhodné i pro starší, nebo tělesně slabší jedince. Dostatečný přísun kyslíku během celého cvičení je blahodárný pro lidi s chronickými chorobami, jako jsou vysoký krevní tlak, nebo tuberkuloza plic.

Zeng:
To vysvětluje popularitu Tchaj-ťi čchüan u lidí bez rozdílu věku. Můžete prosím ještě něco dodat závěrem?

Tchaj-ťi čchüanWu:
Ano. Je velmi důležité přizpůsobit intenzitu tréninku svému věku. Vše, co je provozováno v souladu se zákony přírody, přináší pozitivní výsledky.

Já sám jsem cvičil v mládí nejméně tři hodiny denně. Trénink byl velmi náročný, včetně „stání v postojích“ (výdrž několik minut v jedné pozici, jakési izometrické cvičení), kopy nohou vysoko dopředu s dotknutím se čela špičkou a kopy vzad s dotknutím se zátylku patou, trénink sestavy Tchaj-ťi čchüan pod obdélníkovým stolem, jen o málo vyšším než jídelní stůl, abych dosáhl co nejnižšího postoje atd.

Ve středním věku potom totéž dvě hodiny denně. Po šedesátce hodinu a půl. Po sedmdesátce zhruba hodinu. Po osmdesátce necelou hodinu. Po devadesátce asi 30 minut. Teď cvičím tak 15 minut brzy ráno a občas dalších 15 minut před spaním, a udržuji se v dobré kondici.

Pozitivní vliv dlouholetého cvičení Tchaj-ťi čchüan nemůže vyvážit nezdravý životní styl – přejídání, nemírné pití, kouření, přílišné oddávání se sexu či přepracování.

Další věc, na niž bych chtěl upozornit je, že ani zdravý a silný organismus, který si člověk vypěstuje dlouholetým cvičením Tchaj-ťi čchüan, nevydrží všechno. Přejídání, nemírné pití, kouření, přílišné oddávání se sexu, ale i přepracování nepochybně škodí mysli i tělu.

A konečně je třeba říci, že použití principů Tchaj-ťi čchüan se nemá omezit pouze na každodenní trénink. Například při běžné chůzi nezapomeňte lehce táhnout vzhůru temeno hlavy, uvolnit kyčelní klouby a zvedat kolena a okamžitě pocítíte nárůst duševní i tělesné energie. Máte-li nějaké trápení, stres, můžete se ho zbavit, když po několik minut zhluboka, pomalu a pravidelně dýcháte, a současně odstraníte všechny rušivé myšlenky – stejně jako v základním postoji (Wu-ťi). Můžete si také celou sestavu „přehrávat“ v mozku.

Pokud se ocitnete v malebné krajině, na místě plném slunce, čerstvého vzduchu a dobrého jídla, neváhejte přijímat tyto dary a vtisknout je do své mysli, aby se vám radost z nich vrátila při cvičení Tchaj-ťi čchüan. To vše jistě prospěje vašemu zdraví a dožijete se vysokého věku.

video

Přeložil Jiří Ornest
Zdroj: Wu Style Taijiquan – Wang Peisheng and Zeng Weiqi