Síla jara

5 března, 2021
Kategorie: Ostatní

Podle tradiční čínské medicíny (TČM) je jaro nejlepší doba pro čištění, pohyb, růst a obnovu. V tradiční čínské teorii 5 prvků (dřevo, voda, kov, země a oheň) se jaro váže k prvku Dřeva.

Pro období jara je nejdůležitější očista a opuštění starého a nepotřebného. Proto se naši předkové vždycky na jaře věnovali jarnímu úklidu. Kromě úklidu venku bychom se měli očistit i uvnitř a uvolnit emoce, které nám již neslouží – především ty, které mají kořeny v hněvu, frustraci a letargii.

Podobně jako stromy, které jsou teď holé, ale už jim raší pupeny, stejně tak i my můžeme využít sílu jara k očistě a k přípravě na nové zážitky.

Jaro je spojeno s játry a žlučníkem

Játra a žlučník jsou na jaře na vrcholu své aktivity, takže je ideální čas zaměřit se na podporu jejich funkce.

Játra a žlučník hrají klíčovou roli ve zdraví:

  • sleziny a plic – ovlivňují vaši imunitu a náchylnost k sezónním alergiím
  • šlach – zabezpečují flexibilitu a sílu
  • vašich očí – díky nim jasně vidíte vpřed

Na jaře převládá zelená barva a chuť jara je kyselá. Obohaťte svůj jídelníček v souladu s jarem:

  • listová zelenina, pampelišky, řeřicha, ptačinec, mangold, hlávkový salát, klíčky a rukola efektivně očistí vaše játra.
  • citrón nebo jablečný ocet jsou také prospěšné pro pohyb žluči, zvláště když se ráno užívají v teplé vodě.

Tajemství zachování zdraví na jaře: Udržujte se jednou nohou v zimě a druhou v létě.

Při prvních paprscích jarního slunce je velmi lákavé sundat a uklidit zimní oblečení. Nicméně, stejně jako na podzim, bývá na jaře větrno a země je chladná. Oblékejte se teple a v přírodě si nesedejte na zem.

Kromě výše zmíněných chladnějších potravin (saláty atd.) je také vhodné pokračovat v konzumaci teplých, vařených pokrmů a tekutin.
Přijměte jaro jako přechodné období, kdy si pro optimální zdraví necháme jednu nohu v zimě a jednu v létě.

Jaro je nejlepším obdobím roku k osobnímu rozvoji a otevřenému projevení emocí.

Játra, jako jinový orgán, jsou zodpovědné za plynulý tok krve a emocí v celém těle. Jsou nejvíce ovlivňované potlačovanými emocemi a stresem.

Žlučník, jako jangový orgánový partner pro játra, je zodpovědný za ukládání a vylučování žluči. Ovlivňuje rozhodování, plánování a asertivitu.

Podle moudrosti čínské medicíny souvisí s játry a žlučníkem emoce jako například hněv a deprese, nerozhodnost a podrážděnost.

Využijte jarní přírodu k uzdravení svých emocí

  • Využijte teplejší jarní počasí a buďte co nejvíce venku (cvičte a meditujte)
  • “Zašpiňte si ruce” a připravte si bylinkovou nebo zeleninovou zahradu
  • Projděte se v přírodě a poslouchejte zpěv ptáků
  • Smějte se a odpouštějte
  • Ukliďte si doma i v sobě
  • Zkuste něco nového

Komunikujte se svým tělem

Naše játra nám dávají signály, když jsou přetížená. Naučte se jim rozumět.

Změny na pokožce
Všímejte si své kůže – právě na ní jsou často vidět příznaky problémů s játry. Svědivá, na dotek velmi citlivá pokožka, která se snadno zanítí, je prvním signálem. Změnit se může i její barva (lehce zežloutne). Stejně tak se mohou zabarvit i prsty či nehty.

Dlouhodobá únava
Pokud se cítíte unavení i po dostatečně dlouhém spánku, jste stále bez energie a občas se cítíte i malátní, zpozorněte. Přetrvávající únava bez zjevné příčiny je vždy vztyčeným ukazováčkem.

Oči
Oko do duše okno, říká se. Pokud trpíte na časté záněty spojivek, slzení očí, zarudnutí, šeroslepost, světloplachost a další, tak je nejvyšší čas detoxikovat svá játra. I náhlé zhoršení zraku může být znamením, že jsou játra oslabená.

Očistěte své tělo s pomocí jarních bylin

Jarní bylinky a potraviny pro detoxikaci
a podporu Čchi jater a žlučníku

  • rukola, bazalka, bobkové listy, řepa, mrkev, celer, okurka, pažitka, kopr, brokolice, ředkvičky, jarní cibulka, listový salát
  • semena, řeřicha, černý sezam, kardamon, luštěniny
  • zelený čaj, mátový čaj, kokosové mléko
  • komplexní sacharidy (hnědá rýže, proso, špalda amarant atd.)

Vyzkoušejte jarní detoxikaci

Co do jídelníčku zařadit:

Začněte den sklenicí vlažné vody s pár kapkami citrónu a špetkou kajenského pepře nalačno – tělu dodáte potřebnou tekutinu, vitamín C a nastartujete metabolismus.

Snídani si dejte nejdříve půl hodiny poté.

Ke snídani volte rýžovou nebo obilnou kaši, můžete si ji dosladit lžičkou medu (pomalé sacharidy vám dodají energii, jsou lehce stravitelné a zaženou chuť na sladké).

K hlavním jídlům volte lehčí zeleninová jídla. Ideálním základem jsou zeleninové polévky doplněné čerstvými bylinkami – jarní cibulkou, pažitkou, petrželí apod.

Čerstvé saláty – k jarnímu detoxu jsou nejvhodnější hořké bylinky – přidejte do salátu pár pampeliškových a jitrocelových lístků.

Kvalitní bílkoviny – komplexní bílkoviny obsahují červené fazole, cizrna nebo čočka. Vařte je vždy s kouskem řasy (třeba wakame) nebo saturejkou – jsou potom lépe stravitelné. Spolu s luštěninami zařaďte do jarního jídelníčku i jedno vajíčko denně. Pokud máte domácí, tím lépe.

Bylinkové čaje – kopřivový, jitrocelový a z kořene pampelišky

Co omezit nebo zcela vynechat:

Během jarního detoxu zkuste omezit:
kofein – káva, černý čaj, bílý cukr a sůl

Úplně vynechte:
alkohol, červené maso, živočišné tuky

Příklad jarního jídelníčku:

Po probuzení: sklenice vlažné vody s citronem a špetkou kajenského pepře
Snídaně: rýžová kaše s medem, jitrocelový čaj

Svačina: čaj z kořene pampelišky s medem

Oběd: jemná zeleninová polévka s vločkami,
jasmínová rýže, pikantní tofu s ořechy a jarní cibulkou,
mátový čaj

Svačina: celozrnný chléb s fazolovou paštikou, sypaný pažitkou
čaj z kořene pampelišky

Večeře: brambory zapékané s fazolkami a vajíčkem
čerstvý zeleninový salát s bylinkami (sedmikráska, list jitrocele, list pampelišky)

Před usnutím: meduňkový čaj

Dejte si jarní výzvu

Dejte si na jaře nějakou výzvu. Její (s)plnění posílí vaše tělo i ducha.

Jarní výzva – podle vaší pokročilosti

  • wu-ťi (15 min)
  • navíjení hedvábného vlákna (20 min)
  • sestava 5 forem (20x)
  • sestava 15 forem (10x)
  • sestava 72 forem (2-4x)
  • sestava 108 forem (1-2x)
  • čchi-kung (20min)
  • meditace v sedě (20min)